بورس دوباره جان گرفت
آپلود عکس
آپلود عکس
صفحه اصلی تماس با ما عناوین مطالب نایس گروب مایساچت اقتصادی سیاسی فرهنگی و هنری ورزشی بین المل اجتماعی حوادث تاریخ روز
تبلیغات

\ایگاه خبری تحلیلی ارتاویل نیوز

جدیدترین مطالب

 

 

بورس دوباره جان‌گرفت

بورس > اخبار‌ بورس - 
دوــت سیگنـال‌های بازارسرمایه را گرفته است؛ با رسیدن پیام‌های بورس به دولت و انجام فعالیت‌های اصلاحی در مورد قوانین و مقررات از روند صعودی به بورس بازگشت به‌طوری که در پی انتشار خبر مربوط به مصوبه تغییر نرخ ارز فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا بازار سهام بیشتر از بورس کالا واکنش نشان دادو با یک صعود انفجاری مواجه شد.

به گزارش ارتاویل نیوز، بعد از نشست 4 روز قبل وزراي اقتصاد، صنعت، نفت، رئيس‌كل بانك مركزي و رئيس سازمانبورس به‌منظور بررسي راهكارهاي تقويت بازار سرمايه و با موافقت وزارت صنعت، مبناي تعيين قيمت پايه محصولات پتروشيمي در بورس كالا، از ديروز از ارز مبادله‌اي به ارز آزاد تغيير پيدا كرد، ضمن اينكه وزارت صنعت تأكيد كرده است همه محصولات پتروشيمي بايد در بورس كالا عرضه شود.

اين مصوبه منجر به صعود انفجاري شاخص بورس شد چرا كه سهام شركت‌هاي پتروشيمي در كنار خودروساز‌ها در بورس مورد استقبال فعالان بازار قرار گرفت.كارشناسان بورس ظرف چند‌ماه گذشته انتقاد مي‌كردند اجراي سياست پرس قيمت‌ها از سوي دولت گذشته ضربه زيادي به بورس واردكرده است، اين پيام بالاخره به گوش دولت رسيد ضمن اينكه دولت هم به تازگي تصميم گرفته پس از تورم به درمان ركود بپردازد به اين ترتيب در نخستين گام طرح فروش محصولات پتروشيمي به قيمت ارز آزاد در بورس كالا به اجرا درآمد كه انتشار خبر اين مصوبه منجر به صعود قيمت سهام شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات پتروشيمي در بورس تهران شد چرا كه اين طرح اثر زيادي بر سود سهام اين شركت‌ها دارد.

به‌طوري كه  شركت‌هاي گروه صنايع پتروشيمي بيشترين نقش را در صعود شاخص بورس داشتند، گروه خودرو هم كه به تازگي قيمت‌گذاري محصولاتشان در شوراي رقابت به نتيجه رسيده است، دومين گروهي بود كه اثر زيادي در رشد شاخص داشت. در مبادلات روز گذشته صف‌هاي سنگيني براي خريد سهام شركت‌هاي توليد‌كننده پتروشيمي و خودرو در بورس تشكيل شده بود.
به اين ترتيب به‌نظر مي‌ر‌سد اين بار دولت براي نخستين بار به تحليل‌ها و انتقاد‌هاي بدنه كارشناسي بازارسرمايه گوش فرا داده و اين موضوع از اصلي‌ترين دلايل صعود بورس در مبادلات روز گذشته بود.

صعود بورس در مبادلات  نشان داد كه بازار سهام ماهيتا مشكل دارد و اين قوانين و مقررات دولتي است كه منجر به نزول بورس مي‌شود.ديروز در مجموع شاخص كل بورس تهران 1285واحد معادل 1.8درصد صعود كرد. اين بالاترين ميزان صعود شاخص از ابتداي سال‌جاري تاكنون است.

رشد سهام شركت‌هاي پتروشيمي

در همين رابطه محمد‌رضا‌پور ابراهيمي نايب‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس و عضو شوراي بورس درباره مصوبه اخير تغيير مبناي تعيين قيمت پايه محصولات پتروشيمي در بورس كالا، از ارز مبادله‌اي به ارز آزاد كه منجر به استقبال از سهام اين شركت‌ها در بورس شد، ‌گفت: مدت‌ها قبل بايد اين تصميم گرفته مي‌شد چرا كه بايد از تفاوت قيمت محصولات پتروشيمي كه رانت ايجاد كرده بود جلوگيري مي‌شد. او افزود: سود شركت‌هاي پتروشيمي به واسطه اينكه دلالي حذف مي‌شود و سود اصلي به اين شركت‌ها بازمي‌گردد افزايش مي‌يابد و تعديل مي‌شود و طي روزهاي آينده سهام اين شركت‌ها به‌شدت افزايش مي‌يابد.

اثر مصوبه بر بازار سهام پتروشيمي

اميد احمدي، كارشناس بازار هم درخصوص فروش محصولات پتروشيمي با ارز آزاد در بورس كالا گفت: تغيير مبناي تعيين قيمت پايه محصولات پتروشيمي از ارز مبادله‌اي به ارز آزاد در بورس كالا مي‌تواند به رونق دوباره اين صنعت در كشور كمك كند. وي درباره تأثير اين طرح بر بازار سرمايه نيز تصريح كرد: با توجه به اينكه صنعت پتروشيمي يكي از صنايع بزرگ و تأثيرگذار در بازار سرمايه كشور است، فروش محصولات پتروشيمي با ارز آزاد در بورس كالا مي‌تواند تأثيرات مثبتي بر روند كلي معاملات بورس داشته باشد.

حمايت از توليد

عضو كميته پتروشيمي كميسيون صنايع و معادن مجلس هم تغيير مبناي تعيين قيمت پايه محصولات پتروشيمي در بورس كالا، از ارز مبادله‌اي به ارز آزاد را به نفع توليد ملي دانست. كمال‌الدين پيرمؤذن، در گفت‌وگو با خانه ملت درباره مصوبه اخير شوراي بورس كه با حضور 4وزير اقتصادي برگزار شد، گفت: تغيير مبناي تعيين قيمت پايه محصولات پتروشيمي در بورس كالا، از ارز مبادله‌اي به ارز آزاد به نفع توليد ملي است و در كاهش قيمت خودرو و ساير كالاهاي توليدي مرتبط با صنعت پتروشيمي مؤثر است.

نماينده مردم اردبيل، نير و نمير در مجلس شوراي اسلامي افزود: توليد ملي چندين سال بود كه به‌دليل محدوديت‌هاي عرضه در بورس نمي‌توانست به اقلام پتروشيمي مورد نياز توليدات داخلي خود برسد. مثلا واحدهاي توليدي آب معدني‌ها كه مواداوليه بطري آنها از پتروشيمي است براي گرفتن مواداوليه چندين‌ماه معطل مي‌شدند و درنهايت با قيمت بالا تهيه مي‌كردند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


[ شنبه 14 تير 1393برچسب:, ] [ 20:39 ] [ پیمان شیرینی ]


منوی سایت

لینک های مفید

کاریکاتور
معرفی کتاب

سوال از شما پاسخ از مسئولین

download

صرفاجهت اطلاع

دانلود موزیک

امار سایت

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 28
بازدید کل : 114895
تعداد مطالب : 290
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1